Trolejbusem do Hudcova? Klidně.

foto: PETR BERÁNEK

Dne 8. 10. 2014 – se v Teplicích ve spolupráci s firmou ARRIVA Teplice s.r.o. a za účasti primátora Jaroslava Kubery konala předváděcí jízda hybridního trolejbusu. Akce nebyla nijak veřejně předem ohlášena a tak se jí kromě zástupců města, sdělovacích médií, představitelů společností Arriva a Škoda účastnila jen hrstka zasvěcených z řad nás šotoušů, tedy fanoušků veřejné přepravy a jejích vozidel.

Trolejbus Trollino 12 založený na modernizovaném šasi Solaris s hezkým aerodynamickým čelem dostal elektrickou výbavu od společnosti Škoda Electric. Je určen pro Španělské město Castellon.
Tomu odpovídá i provedení – především ztmavená skla salónu pro cestující a klimatizace.

Zástupce obou výše zmíněných společností trolejbus přivezl na Benešovo nám. těsně před 11. hodinou. Při krátkém focení vozidla a rozhovoru zpravodajců TV Barrandov s primátorem Kuberou byly trochu zmatky v organizaci ostatní dopravy, kdy poněkud překážely sběrače předváděného vozu jinému trolejbusu linky číslo 3, ale s tím si pánové z Arrivy snadno poradili.
Poté šéf města zavelel „Odjezd!“ a tak jsme všichni nastoupili a řidič vyjel ze zastávky směr Řetenice. Jelo se samozřejmě bez zastavování v zastávkách, protože by se určitě našli tací, co by rádi nastoupili i když trolejbus nebyl označen žádným číslem místní linky. Cestou jsem si však všiml několika fotografujících jedinců, zřejmě čtenářů webu www.mhdteplice.cz a také někteří řidiči autobusů a trolejbusů si, když zrovna stáli v zastávce, jízdu hybridu fotili.


další fotografie od Pavla Jansy najdete zde

Když jsme se přiblížili k poslední výhybce na trati (křižovatka Duchcovská × Sklářská), řidič za jízdy nechal elektromotorky navinout motouzy, čímž přitáhl sběrače ke střeše do vodorovné polohy. Trolejbus sebou při odpojení od trolejí ani neškubl, ani se neozval žádný varovný signál, přechod z jízdy pod trolejovým napětím na jízdu z měniče beroucího energii z akumulátorů byl naprosto plynulý a neznatelný. Pokračovalo se tedy v režimu stažených sběračů pod sice napájenou, ale neprovozovanou tratí (vede do obratiště V Břízkách), potom přes železniční přejezd po silnici vedoucí do Duchcova. Do mírného táhlého stoupání vyjel trolejbus snadno plnou rychlostí (španělé mají ve vozidle na vlastní žádost zabudovaný omezovač na maximálně 50 km/h) a na křižovatce Hudcovská výšina jsme odbočili vlevo a přijeli na náves obce Hudcov.

Tam byla asi patnáctiminutová přestávka, zájemci dostali prostor pro dotazy k vozidlu, mohli jsme nahlédnout a vyfotit si kromě interiéru a exteriéru i trakční motor a prostor nad akumulátory s armaturou výroby střídavého proudu ze stejnosměrného.

Na zpáteční jízdě řidič zastavil u barvou vyznačeného orentačního bodu v autobusové zastávce: V Břízkách. Ten orientační bod tam byl záměrně, protože už předem zde pracovníci údržby trolejového vedení připravili dočasné natrolejovací místo. Posunuli dvojici napájecích drátů trolejového vedení doprava tak, aby probíhalo nad středem stojícího trolejbusu a umístili na dráty zapůjčené stříšky (od ESKO spol. s r.o., výrobce trolejových armatur, tedy úchytů, výhybek, křížení atd.), které navedou koncovky opět elektricky zvedaných sběračů (v hantýrce „tykadel“ či „klacků“) na troleje. Řidič tak při natrolejování vůbec nemusí opouštět kabinu, jen kontroluje správnost akce ve zpětném zrcátku. Měli jsme možnost vystoupit a natrolejení shlédnout (nafotit, natočit).

Poté jsme pokračovali v jízdě zpět na Benešovo náměstí.
Tam byl předváděný trolejbus asi na 15 minut zaparkován (a tentokrát ručně staženy sběrače, aby mohly projíždět linkové trolejbusy) a zástupci výrobce a dopravního podniku poskytovali informace zájemcům z procházejících tepličanů. Primátor města Teplice a senátor Jaroslav Kubera ochotně u trolejbusu pózoval fotografům v bílém tričku s nápisem „Za všechno můžu já“, které měl pod sakem po celou dobu konání předváděcí akce.

Autor textu, převzato od:
Pavel Jansa
Fotografie:
Petr Beránek a MHDTeplice.cz

Napiš komentář

Napsat komentář