Jelikož jsem ze studijních důvodů celý týden mimo Teplice, rozhodl jsem se napsat krátký příspěvek o tom, jak funguje Doprava Ústeckého kraje (DÚK) i v jiných místech.
V oblasti Děčínsko zajišťuje dopravu společnost Autobusy Karlovy Vary. Jsem skoro až v samém koutu této oblasti a vlastně i Ústeckého kraje. Za okny je „Ladovská zima“, teplota pod nulou a komunikace jsou očištěné. Je tak dobrý čas se kouknout na místní dopravu.
Cestující se rozdělili do dvou skupin
Jedna část cestujících změny vcelku přijali s klidem a nadšením. Mnohým z nich se líbí možnost přestupu s jednou jízdenkou či časové jízdné na 7, 30 a 90 dnů. Maminkám určitě vyhovují bezbariérové vozy. Na druhou stranu se ale postavili ti, kterým se jízdné zdražilo, nově musí přestupovat případně ztratili návaznost spojů…
S BČK se zatím seznamujeme
Dosud zde byl zaveden systém platby v hotovosti u řidiče. Mnoho cestujících zatím bezkontaktní čipové karty (BČK) nemá. Není to ovšem vinou dopravce, že by se zpozdil s výdejem objednaných karet. Místní zatím neznají výhody karet (urychlení platby či zlevnění jízdného) a proto o ně zatím nemají takový zájem.
Zpoždění a jízdní řády
Jak jsem se již zmínil, venku je čerstvý sníh a další stále padá. Jsem zvědavý, jak vypadá přesnost provozu za těchto podmínek i když se silničáři snaží z plných sil. Zašel jsem na nejvíce využívanou zastávku ve městě „Rumburk,,Bytex 01″ (něco jako v Teplicích Hlavní nádraží či Benešovo náměstí) a zaměřil se na 6 spojů v dopoledních hodinách, kdy jezdí méně pasažérů.
Níže uvedená tabulka ukazuje pravidelné odjezdy dle jízdních řádů a skutečné časy odjezdů.
Co musím pochválit je umožnění přestupů u autobusů s odjezdem v 11.00 a 11.01. Ve stanici počkaly všechny 3 (již mírně opožděné) autobusy na příjezd spoje do Velkého Šenova (Bus 512409 119).
Spoj | Příjezd dle JŘ | Odjezd dle JŘ | Skutečný příjezd | Skutečný odjezd | Zpoždění odjezdu |
512410 122 | 10.23 | 10.26 | 10.30 | 10.34 | 8 minut |
512410 121 | 10.32 | 10.35 | 10.36 | 10.39 | 4 minuty |
512401 117 | 10.55 | 11.00 | 10.59 | 11.04 | 4 minuty |
512401 118 | 10.55 | 11.00 | 10.58 | 10.04 | 4 minuty |
512409 114 | 10.57 | 11.01 | 11.00 | 11.04 | 4 minuty |
512409 119 | 10.57 | 11.01 | 11.03 | 11.06 | 5 minut |
Byl jsem překvapen, že autobusy jezdí téměř bez zpoždění (vždy tu platilo, že autobus odjíždí opožděn do pěti minut…). Proto jsem se vrátil sledovat provoz druhý den ráno mezi 7 a 8 hodinou, kdy jsou spoje nejvíce využívány studenty prakticky z celého výběžku. Byl jsem svědkem obdobné situace jako se stává v Teplicích – autobusů je na zastávce několik a „nevejdou se“. Místní stanice má maximální kapacitu 2 autobusy v jednom směru – tedy celkem 4 vozy. Během krátké chvíle se zde ale sjelo 7 autobusů (5 dopravy ÚK a 2 linkové autobusy jiných dopravců spojující výběžek s Českou Lípou a Prahou). Řidiči osobních vozidel byli tak nuceni čekat za autobusy, než budou odbaveni cestující. Nutno však dodat, že cestující byli klidní i když měl autobus zpoždění téměř 20 minut. Občas se z davu lidí jen ozvalo o kolik minut je již spoj opožděn. Nikdo řidičům vulgárně nenadává, natož aby je fyzicky napadal…
Spoj | Příjezd dle JŘ | Odjezd dle JŘ | Skutečný příjezd | Skutečný odjezd | Zpoždění odjezdu |
512401 109 | 6.55 | 7.00 | 7.04 | 7.06 | 6 minut |
512410 111 | 7.02 | 7.03 | 7.03 | 7.05 | 2 minuty |
512410 106 | 7.08 | 7.11 | 7.13 | 7.15 | 4 minuty |
512410 110 | 7.23 | 7.26 | 7.41 | 7.45 | 19 minut |
512401 108 | 7.25 | 7.28 | 7.34 | 7.36 | 8 minut |
512410 112 | 7.26 | 7.29 | 7.40 | 7.44 | 15 minut |
512409 108 | 7.32 | 7.34 | 7.40 | 7.45 | 11 minut |
512410 113 | 7.32 | 7.35 | 7.44 | 7.49 | 14 minut |
512410 114 | 7.33 | 7.36 | 7.40 | 7.44 | 8 minut |
512401 110 | 7.44 | - | 7.49 | - | Zpoždění příjezdu 5 minut |
Hledání informační kanceláře V Rumburku
Podle krajského webu má mít dopravce informační kancelář na železniční stanici. Chtěl jsem se jít zeptat na pár informací, ale kancelář jsem prostě nenašel… Z čelní strany budovy jsou celkem tři vstupy – administrativní část (kanceláře SŽDC a ČD Telematika, lékaři), nádražní hala ČD a restaurace. U žádného ze vstupů není nijak označeno, že by měla být kancelář právě zde. Zkusil jsem se zeptat náhodných kolemjdoucích, ale bohužel bezúspěšně.
Hromadná stížnost ze Šluknovska
Starostové měst a obcí Šluknovského výběžku vyzvali občany, aby do 10. ledna zaslali své stížnosti a připomínky k jízdním řádům na emailové adresy městských/obecních úřadů. Došlé připomínky budou zaslány na Ústecký kraj k vyhodnocení a úpravám JŘ. Starostové již od počátku upozorňovali na špatnou koordinaci spojů, ale kraj, jako objednatel, to nebral v potaz.
Fotogalerie
Autor:
Jan Grill
MHDTeplice.cz