Ústecký kraj chce v příštím jízdním řádu zvýšit počet železničních spojů. Je tak zřejmě jediným regionem, kde je v plánu navýšení počtu linek osobních vlaků.
Samospráva chce také zajistit lepší financování turistické železniční dopravy. Novinářům to řekl hejtmanův náměstek Stanislav Rybák (KSČM).
Nyní je páteřní železniční doprava zajišťována linkou Děčín – Ústí nad Labem – Teplice – Bílina - Most. Spojuje hlavní sídla Podkrušnohoří v intervalu 60 minut. Stejný interval je také mezi Lovosicemi a Litoměřicemi. „To však v rámci celého kraje z hlediska stále rostoucí mobility obyvatel, zvyšujících se nároků cestujících na četnost spojení a dlouhodobě udržitelného systému linek veřejné hromadné dopravy nelze považovat za dostačující,“ uvedl Rybák.
Železnice by se měla podle náměstka stát páteřní dopravou, jak je tomu ve strategickém plánu kraje. V minulosti samospráva řadu linek zrušila. „Máme informace od Českých drah a děláme si vlastní průzkumy o tom, kde je potřeba spojů přidat,“ uvedl Rybák.
Peníze na navýšení železniční dopravy podle Rybáka kraj bude mít. Celkové náklady na úhradu ztráty z provozu podle upravené objednávky železniční dopravy na území Ústeckého kraje se odhadují na zhruba 27 milionů korun. Vlaky ujedou asi o 255.000 kilometrů za rok více než nyní. Částku lze podle kraje hradit z předpokládaných úspor, které vzniknou soutěžením linek autobusové dopravy.
Ústecký kraj také zvažuje, že by od roku 2015 zajistil turistickou dopravu na Kozí či Švestkové dráze a dalších železničních tratích, které už neslouží pro běžný provoz.
„Ústecký kraj připravuje koncepci pravidelné a systematické podpory těch regionálních železničních tratí, které neslouží pro dopravní obslužnost, ale mají zásadní význam pro rozvoj cestovního ruchu,“ uvedla mluvčí kraje Magdalena Hanáčková. Běžný provoz na obou tratích skončil v roce 2007. Kozí dráha spojovala Děčín s Oldřichovem u Duchcova, Švestková dráha Most s Lovosicemi. Nyní se tu jen ojediněle konají turistické jízdy.
Autor:
www.teplicky.denik.cz