V úterý 21. května tomu bude přesně 155 let od chvíle, kdy do Teplic poprvé přijel vlak. „Vlaky se rozjely těsně před lázeňskou sezonou,“ uvádí historik Pavel Koukal. V prvním jízdním řádu najdeme pět párů osobních vlaků. Za první půlrok společnost Ústecko-teplické dráhy přepravila 135 tisíc cestujících a 107 tisíc tun nákladu, převážně uhlí.
Trať později prodloužili až do Chomutova. Na konci 19. století byla Ústecko-teplická dráha nejvýnosnější železniční společností tehdejší monarchie. „Zestátnění se dočkala jako jedna z posledních soukromých drah až k 1. lednu roku 1923,“ dodává Koukal. Tomu předcházela bitka poslanců české a německé národnosti v parlamentu, kterou musela rozehnat až policie. „Němečtí poslanci se tehdy obávali vytlačování zaměstnanců německé národnosti Čechy,“ upřesňuje Koukal.
V šedesátých a sedmdesátých letech minulého století se v důsledku těžby uhlí několikrát měnila trasa. Na původním úseku mezi Teplicemi a Ústím zmizelo staré chabařovické nádraží či zastávka Tuchomyšl. Z Bohosudova se začalo jezdit po nové přeložce. „Nové nádraží v Chabařovicích od devadesátých let ztrácelo význam a dnes jej vlaky jenom projíždí,“ vzpomíná bývalý výpravčí Stanislav Kořínek.
Původní nádraží chátrají, smutný je pohled na teplické nádraží, které po přestavbě v roce 1871 patřilo k nejmodernějším v Evropě.
Příznivci nostalgických jízd se dočkají sobotu 25. května. „Pára pojede u příležitosti zahájení lázeňské sezóny na trase Děčín – Teplice – Chomutov a zpět,“ doplňuje Marie Mládková z teplického nádraží.
Vlak byl zrušen!
Autor:
týdeník 5PLUS2 Teplicko – číslo 20, ročník II
16. 5. 2013
Dobrý den chtěl bych se zeptat kde naleznu jízdní řád toho vlaku děkuju za odpověď.
Zdravím,
jízdní řád jsme na stránkách ČD zatím nenašli.
Předpokládám, že v průběhu týdnu bude zveřejněn a napíšeme příspěvek zde na web