Staré Teplice: Bývalý železniční přejezd v Dubské ulici

prejezd

 

Původní úsek Ústecko-teplické dráhy byl dán do provozu v roce 1858. V dalších letech pak docházelo k jejímu dalšímu prodlužování. V roce 1867, kdy byla trať prodloužena z Teplic přes Řetenice a Oldřichov do Duchcova, vznikl v Dubské ulici úrovňový železniční přejezd se závorami. Původní jednokolejná trať však postupně přestala vyhovovat z důvodů neustále se zvyšující přepravy uhlí po železnici, takže se přestavěla na dvoukolejnou.

Na našem snímku z přelomu 19. a 20. století spatříme tak už dvoukolejný železniční přejezd v Dubské ulici se spuštěnými závorami v době blížícího se průjezdu vlaku. Tehdy se jednalo o hradlo číslo 25. Tento železniční přejezd se po druhé světové válce zapsal do historie nejhorších tragédií v Teplicích, kdy plně obsazené městské autobusy tehdejší linky číslo 7 byly zachyceny projíždějícími vlaky. Dvakrát za sebou se tak stalo v roce 1956. Obě tragédie přitom zavinili zaměstnanci ČSD hrubým porušením předpisů tak, že při průjezdu vlaků zůstaly vždy závory nestaženy. V důsledku první nehody zemřelo přibližně 16 lidí a bylo také mnoho těžce zraněných, neboť těžkotonážní vlak nejel přímo do středu autobusu. Při druhé nehodě zemřel jeden člověk a 12 utrpělo vážná zranění.

Vzhledem k závažnosti situace musel být přejezd zcela uzavřen a do půl roku vybudován podjezd blíže hlavnímu nádraží, který slouží dodnes. U bývalého železničního přejezdu se nyní nachází pouze podchod pro pěší. V pozadí snímku spatříme starou zástavbu v ulici Na Hrázi a zcela vzadu také domy patřící už do Spojenecké ulice.

Autor:
iTeplice.cz

Napiš komentář

Napsat komentář