Nová Kozí Dráha

Nová Kozí Dráha - seznam možných stanic
(stáhněte si tento obrázek kliknutím na tento odkaz)

Proč vznikl tento projekt

Tento projekt neslouží v žádném případě ke komerčním účelům! Projekt „Nová Kozí dráha“ slouží pouze jako námět k veřejné debatě o optimalizaci a využití části železniční trati č. 132, tzv. „Kozí dráhy“ a jejího zachování pro několik dalších desetiletí. Autor si je samozřejmě vědom, že zachování trati v celé její délce je finančně neúnosné a neefektivní. Je to zaviněno z velké části tím, že na jedné straně trať končí v Oldřichově u Duchcova na nádraží „uprostřed pustiny“ a na druhé straně až ve vzdáleném Děčíně.

Provoz podobný tramvajové dopravě

Nabízíme proto projekt jejího přetvoření na součást teplické MHD a to jejím provozem jen v rámci Teplic a okolí, vybudováním hustší sítě stanic a provozováním takových vlakových souprav, které by připomínaly co možná nejvíce autobusy či tramvaje, než běžné vlaky (takto se vzájemně doplňují např. tramvaje s autobusy v Mostě).

Návrh provozu „Kozí dráhy“

Na následujících mapách je zakreslený návrh provozu „Kozí dráhy“. Pokud sami máte nějaký návrh, můžete jej sdělit v komentářích.

Interaktivní mapa

Prohlédněte si návrh Nové Kozí Dráhy také na interaktivní mapě. Mapou můžete libovolně pohybovat a přibližovat nebo přepnout mezi satelitním a mapovým zobrazením. Při pomalejší rychlosti internetu se může mapa zobrazovat pomaleji.

Část trati (Unčín – Teplice, Lesní brána) a bývalá trať vlečky z (Teplice, Lesní Brána – Dubí) by se mohly po připojení k vlakové trati č. 130 (viz. grafický návrh) využívat jako příměstská vlaková trať spojující město Krupka se vzdálenější částí města Teplice – Řetenicemi (kde se nachází např. nemocnice či sklárna) a zároveň by propojila obce a města Teplice, Krupka, Proboštov, Novosedlice, Dubí a Újezdeček. Současně by byla alternativou (samozřejmě jen v místech pokrytí) k hlučné, páchnoucí a dopravu ve městě blokující autobusové dopravě v teplické aglomeraci.

Fotografie z nejdůležitějších míst eventuální trasy Nové „Kozí dráhy“:
http://foto.mapy.cz/autor-46109303276-novakozidraha

Například občané Újezdečka by tím získali mnohem snadnější přístup k MHD a z tohoto projektu by z pohledu dopravní obslužnosti jednoznačně těžili. Také například žáci Proboštovské ZŠ nebo MŠ, kteří nebydlí přímo v Proboštově, by mohli velice snadno a bezpečně cestovat z Teplic, Dubí či Krupky. Občané krupky by zase uspořili mnoho času a v neposlední řadě také (drahých) pohoných hmot, např. při cestě do nemocnice nebo centra Teplic, kde se nacházejí místní úřady. Cestující přijíždějící na hlavní nádraží v Teplicích by nemuseli vůbec opouštět prostor nádraží, aby mohli pokračovat ve výše zmíněných směrech cesty.

Autor je toho názoru, že pokud by se tato myšlenka skrze veřejnost pozitivně ujala a pokud by se do projektu zapojila různá občanská sdružení, úřady výše zmíněných obcí či společnosti jako např. České Dráhy, Veolia Transport, AGC, RegioJet, Viamont atp., nemusela by se tato myšlenka stát pouhou utopií.

Napiště váš názor do komentářů pod článkem nebo na facebook stránce tohoto projektu! Můžete se vyjádřit také v této anketě:


19 komentářů k Nová Kozí Dráha


  1. Mně se projekt líbí, ale budou jistý problémy u uvažovanýho nově zbudovanýho úseku z Řetenic kolem Újezdečka na Lesní bránu, silnice za tratí jde docela vysoko nad kolejištěm, takže tam to nevypadá moc dobře na stavbu odbočky…


    • Ano, to je jedna z hlavních investicí ve výše uvedeném návrhu. Jinak by se tedy traď musela vést standardně do Oldřichova a z Oldřichova do Teplic. To by znamenalo 5 km navíc a to by nebyla tedy taková překážka. Chtělo by to ale skutečně svižný vlak. Ví někdo, jaké jsou předpisy pro rychlost na této trati?


    • Dobrý den, pokud by se odbočka v této navrhované podobě realizovala, trať by musela stejně začít stoupat ihned za nádražím, ne-li již na samotném nádraží. Ta silnice zase není tak vysoko a o pár decimetrů by se jistě snížit dala. Otázkou spíše je, zda-li by se vůbec dala celá tato „zkratka“ přes Újezdeček realizovat z pohledu sklon vs. úhel oblouku.
      Dle mého názoru by to po jistých teréních úpravách bylo reálné, jelikož trať by zde víceméně kopírovala vrstevnici.
      Najde se zde někdo s patřičným vzděláním (geodézie, stavba a realizace železnic atd.) kdo by nám tento návrh potvrdil či vyvrátil?


  2. Jsem z Krupky a nevím, jestli by to bylo skutečně na hlavní nádraží v Teplicích z Krupky rychlejší než autobus. Jestli by to bylo možné, tak bych uvítal nějakou propojku od proboštovské teplárny kolem vozovny k hlavní trati (ale asi by se pár objektů muselo zbourat a musel by tam být jeden tunel). Zkrátka aby to nebyly na spojku u Újezdečka vyhozené peníze.

    Jinak projektu fandím. Ale to Dubí, to bych vyřešil spíše rozšířením trolejbusů. Je to sice pěkná myšlenka – co nejvíce využívat stávající infrastrukturu, ale ne vždy je to realizovatelné.


  3. Nápad není špatný, pouze považuji za nesmyslný následující výrok:
    Autor si je samozřejmě vědom, že zachování trati v celé její délce je finančně neúnosné a neefektivní. Je to zaviněno z velké části tím, že na jedné straně trať končí v Oldřichově u Duchcova na nádraží „uprostřed pustiny“ a na druhé straně až ve vzdáleném Děčíně.
    Děčín není zdaleka tak malé město, aby tam nikdo nejezdil (navíc při cestě jsou města Chlumec a Jílové u Děčína a další obce), Oldřichov u Duchcova sice je do jisté míry „pustinou“ (ale nějací lidé bydlí i tam, navíc je to odtamtud pár kroků do města zvaného Košťany), ale jednak by se odtamtud dalo pokračovat do Litvínova, jednak je tam možnost přípoje na Bílinu a Most.
    Samozřejmě by tam ty spoje nebyly tak četné, jako na Vámi navrhovaném úseku (dovedu si představit, že v celém úseku Děčín – Krupka – Oldřichov u D. – Litvínov by jezdila řekněme třetina spojů), ale toho, že by ta vlaky „vozily vzduch“ bych se moc nebál.
    Samozřejmě by to chtělo trať zrekonstruovat, což něco stojí (ale když se tolik vráží do předražených dálnic…)
    V každém případě je kolem Kozí dráhy podstatně větší hustota zalidnění než řekněme kolem trati z Prachatic do Volar.


  4. Na trati byla traťová rychlost neuvěřitelných 80 km/h (!), možná bly časem omezena pomalými jízdami, ale kontrukční rychlost je 80 km/h. Každopádně udělat tu spojku a jezdit v celé trati až do Děčína, ta trať má i turistický potenciál a pro denní přímětské dojíždění je ideální zmíněný úsek a pak Jílové-Děčín z druhé strany. Když tam jančura asi měsíc jezdil,aby se prezentoval byly vlaky narvané, pak šel od toho i z důvodu,že úředník Fischer jako předseda vlády zabetonoval regionální tratě pro konkurenci a kraje bez ojledu na 10 let pro ČD si neobjednaly dopravu, jak korupční,že??Nebylo by od věci celou trať předělat jako tramvaj s odbočkami i Telnice-Ústí, což zde již bylo ještě za „zlých sudeťáků“, proto se musely asi zrušit tramvaje v Ústí a Teplicích, aby to nepřipomínalo zlatou dobu německého pořádku…


  5. Obnovení provozu na Kozí dráze fandím. Dobře si pamatuji provoz na této trati a vůbec nebyla v minulých letech bez zájmu veřenosti,turistů a ani firem které jí využívali podel tratě.
    Věřím že se najde provozovatel. Myšlenka na rozšíření provozu jako spojení MHD s ostanímy obcemi,městy je skvělá.
    Kde je psáno že Oldřichov je mrtvá zona? Je to budoucí rekreační zona Teplic. KOUPALIŠTĚ,GOLFOVÉ HŘIŠTĚ CYKLOSTEZKY-Duchcov,Osek,Háj-Krušnohoří.
    Je to potenciál pro zvyditelnění našeho regionu a vráti život, práci do přilehlých obcí podel tratě.
    V neposlední řadě ulehčit přetíženému provozu na komunikacích ,zrychlit spojení mezi městy Děčín-Telnice-Krupka-(Dubí)-(Oldřichov)-Ujezdeček-Řetenice-Teplice-Proboštov-Bohosudov kde je dnes vybudovaná průmyslová zona a vedle obchodní centrum – Srbice.


  6. Bydlím v Krupce 46 let a ”kozí dráha“ vždy patřila k tratím, které jsem využíval už jako kluk.Hodně jsme s ní jezdili třeba do Děčína do Zoo.
    Jinak,celkem se dala používat jako hodinky, protože v Krupce, Bohosudově a Unčíně bylo dost nechráněných přejezdů a vlaky u každého houkaly.A jízda byla romantická, používaly se vagóny ,v kterých byla normální kamna na uhlí, pasažéři si sami přiložili….prostě, PARÁDA!


  7. Na podporu myšlenky o propojení Teplic s okolím ještě navrhuji rozšířit provoz o odbočku z Řetenice přes Zámeckou zahradu ( Nemocnice) Prosetice ( sídliště s velkým počtem obyvatel) směr Bystřany.
    S dalším možným vybudováním zastávek ( u konečných stanic trolejbusů). Dále pak navázat na navrhovanou odbočku do Bystřice s prodloužením do Žst. Dubí s napojením na ČD směr Moldava.
    Kde se dozvím o projektu další informace a zda se uskuteční v budoucnu.


  8. Dobrý den, pokud by někdy v budoucnu dostal tento projekt zelenou, pak si myslím stejně jako Vy, že by mělo smysl do něj zahrnou, nebo chete-li k němu připojit i trať Řetenice – Bystřany a vybudovat další zastávku např. někde za ZŠ Buzulucká, kvůli škole i kvůli sídlišti Řetenice. Na druhou stranu, protáhnou trať z Dubí ještě dále směrem ke Hrobu a Moldavě, by bylo asi už opravdu nereálné. 1) tomu moc nanapomáhají místní teréní podmínky 2) by se muselo komplikovaně vykoupit mnoho soukromých pozemků a za 3) by to zřejmě stálo stamiliony až miliardy. O projektu se můžete zatím dozvědět pouze zde:
    https://www.facebook.com/NovaKoziDrahaAnebZKrupkyDoRetenicZa15Minut


  9. Dobrý den,
    ráda bych se zeptala, zda by bylo možné některé z těchto informací uvést (samozřejmě s odkazem na zdroj) v mé maturitní práci, která se týká právě provozu na této trati. Název mé maturitní práce je historie a možná budoucnost tratě 132. Snažím se v ní poukázat právě na možnosti zprovoznění a dalšího možného využití této dráhy.
    Za odpověď předem moc děkuji
    Michalová Jana


  10. Dříve málem uvažovali o každodenním provozu a teď zřejmě zase poslední jízda, politické harašení po Česku online. http://kozidraha.severoceskedrahy.cz/


  11. Jsem pro znovu zprovoznění kozí dráhy všemi deseti. Jezdil jsem touto tratí do Unčína k lanovce, do Chlumce, Libouchce a Tisý i do ZOO Děčín. Bývalý hejtman Schulz nejdříve zlikvidoval nejdříve autobusovou dopravu a následně začal rušit i vlaky. Ještě jedno volební období této pochybné existence ve funkci stejně jako strany, kterou reprezentoval a chodili jsme pěšky.


  12. „Kozí dráhu“ by bylo potřeba opět zprovoznit. Ústecký kraj by si to měl dát do rozvojového plánu. Co se týče o uvažovaném propojení s Teplicemi, nápad je to dobrý. Jedině by to přicházelo v úvahu buď tak, že by odbočovala někde na ústeckém zhlaví a vedla kolem vozovny Arriva do Novosedlic. Záleží jak by dopadlo územní řízení, výkupy pozemků, studie vlivu na životní prostředí atd. Vést případnou novou kolejovou spojku přes Újezdeček vidím jako nesmysl. Jednak by trať vedla značnou oklikou a došlo by k přetížení traťového úseku Teplice – Řetenice, neboť by už tudy vedly souběžně čtyři vlakové linky, do toho počítejme rychlíky a nákladní vlaky. V tomto případě by byly každopádně nutné úpravy na stávající infrastruktuře kvůli navýšení kapacity. Nejlepší řešení by možná bylo prodloužit „Kozí dráhu“ do Duchcova na staré nádraží s využitím stávající vlečky a vybudováním vlakové zastávky v Jeníkově.


  13. Problém provozu na Kozí dráze je přesně obrazem vztahu naší společnosti k dopravním památkám po našich předcích. Vždyť co to dalo práce ji v tehdejších technicky přízemních podmínkách vybudovat. Místo abychom se snažili využívat těchto regionálních železničních tratí v době obrovské přetíženosti silničních komunikací – tak je začneme likvidovat. Jaký je to rozdíl v přístupu států na západ od nás k regionálním tratím. Stát nemá zatím se svým prostředníkem „Správou železničních dopravních cest“ zájem i na Kozí dráze a tak se ústecké SŽDC v roce 2006 hodil záměr tehdejšího vedení Ústeckého kraje a i vedení města Děčín o likvidaci této tratě a místo ní vybudování dálničního přivaděče z Děčína na D8. Myšlenka to byla zcestná a neprošla schvalovacími řízeními. Aby se ale vůbec mohla rozjet, tak se zcela záměrně začaly vytvářet jízdní řády Kozí dráhy tak, aby spoje v Děčíně nenavazovaly na rychlíky na Prahu a do SRN. Dále se zmnožila příměstská autobusová doprava v trase a v termínech spojení Kozí dráhy a už tu byla myšlenka, že veřejnost přestává Kozí dráhu využívat a tak se také v roce 2007 na ní zastavil každodenní provoz. Pomocí několika nadšenců a nového vedení Děčína v letech 2010 – 2014 a i s finanční pomocí vedení kraje se na Kozí dráze provozoval alespoň rekreační provoz o víkendech a o svátcích s nelibostí SŽDC Ústí n.L. alespoň v úseku Děčín – Telnice. Přičemž k lanovce na Komáří Vížku (Hůrku) byly vypravovány z Telnice navazující autobusy (SŽDC odmítla zprovoznit úsek do Krupky pro jeho větší poškozenost). V roce 2012 podepsaly všechny obce ležící na trase Kozí dráhy memorandum o obnově provozu na této trati a i nadále byl provozován rekreační provoz až do podzimu v r. 2015, kdy se nečekaně objevil problém s padajícími kameny z přilehlých pískovcových skal v oblasti Děčína – Dolního Oldřichova a následovalo vyhlášení výluky na této trati, která trvá dodnes, přestože jsou již dávno kameny z kolejiště odklizeny. Na základě žádosti obcí a i vedení kraje zadala SŽDC provedení průzkumu skal a i s návrhem řešení. Z tohoto vznikl účelový paskvil na sanaci těchto skal v hodnotě asi dvaceti milionů korun. Podle vyjádření mnoha strojvedoucích jezdících na této trati, jezdili vždy v úseku Dolního Oldřichova se zvýšenou opatrností a nikdy se tam nic nepřihodilo. Kdyby se takto účelově mělo přistupovat k možnému pádu kamenů případně stromů na ostatních regionálních tratích, tak by musela být výluka všude.
    V pondělí 16.1.2017 se koná na KÚ porada u náměstka hejtmana pro dopravu, za účasti starostů obcí ležících u Kozí dráhy a dalších hostů včetně poslanců a senátorů s tématem novelizace memoranda o obnově provozu na Kozí dráze. Tam bude rovněž vyvolána rozprava i o zajímavé teplické myšlence o využití této dráhy v oblasti z Přestanova do Teplic. Vždyť při dobré vůli by se mohlo najít technické řešení pro provoz na celé Kozí dráze případně i s připomínkami od ostatních výše uvedených komentátorů a i pomoc při řešení problémů příměstské dopravy v teplické části.


  14. Vážení , a co takhle zprovoznit dráhu ČD z Teplic do Lovosic, ktará je již několik let mimo provoz důsledkem sesuvu z lomu Dobkovičky. Zvalila se i tehdy budovaná D8. Byl jsem se tam podívat . Chybí tam zhruba asi 150m trati.Můžeme jet pouze do Radejčína a potom autobusem do kterého vám kola nevezmou. Dálnice se opravuje, ale na koleje se nesáhlo a jestli vůbec někdy sáhne. Majitel lomu Dobkovičky ,který je toho příčinou ,dal od toho ruce pryč. Pustil tam vodu, která se tehdy při velkých deštích hromadila nahoře v lomu nad tratí a ta vymetla jak koleje tak s ní ujel i celý svah pod lomem na dálnici D8
    Tady by se mělo něco konečně začít dělat, aby trať vedená Českým Středohořím zase fungovala.
    Zdraví vás cyklista a turista František Holický

Napsat komentář