Linkovou dopravu padnout nenecháme. Řešení autobusové krize ale zatím nemáme. To je výsledek úterního jednání Ústeckého kraje s autobusovými dopravci.
Krize přitom začíná být velmi akutní.
Řidiči dopravní společnosti Arriva Teplice totiž už hrozí v podstatě okamžitou stávkou.
Kraj je přitom žádá, aby vydrželi alespoň do pondělí, až se jeho zástupci vrátí z vyjednávání s ministerstvy.
Josef Linhart, předseda odborové organizace Arrivy totiž předložil na jednání listy s podpisy 175 šoférů autobusů, kteří chtějí stávkovat.
„V podstatě chtějí začít ihned, pokud z tohoto setkání nepřijdeme s konkrétními výsledky,“ prohlásil odborový předák.
Náměstek hejtmana Jaroslav Komínek vysvětlil, že kraj je schopen dopravcům přispět zhruba 75 miliony korun, ale neví jak to udělat legálně.
Obává se totiž, že by při tom porušil smlouvy, které vysoutěžil ve veřejné soutěži.
Jak to udělat?
„Vláda řekla, že řidiči mají dostat přidáno, ale neřekla jak. Není na to metodika. Máme několik možností, ale musíme o nich jednat s ministryní pro místní rozvoj a dalšími vládními činiteli,“ řekl a zároveň odbory Arrivy Teplice požádal, aby se stávkou vydrželi alespoň do pondělí.
„Pokud očekávání řidičů nenaplníme, přestanou pracovat. Bude nás kraj pokutovat, když nepojedou autobusy?“ Ptal se Petr Havlík, dopravní ředitel Arrivy, nedostal ale jednoznačnou odpověď.
Rozhodne víkend? Na stole jsou i výpovědi
Případná stávka v Arrivě ovšem není jediný problém, kterému dopravci a Ústecký kraj čelí. Ta by totiž mohla přerůst v dopravní krizi jako v roce 2006.
„Pokud víkendová jednání selžou, máme na stole dva až tři nápady, nejme si jistí, které využijeme. Například bychom to mohli dočasně řešit formou zálohových plateb a udržet to dva, tři měsíce, než se najde trvalé řešení,“ uklidnil Jaroslav Foldyna, náměstek hejtmana a poslanec za ČSSD s tím, že v zimě nemohou nechat dopravu padnout.
Odbory také varují před odlivem řidičů z autobusové dopravy. „Na stole leží desítky výpovědí. Čekají na první letošní výplatu. Když bude špatná, řidiči odejdou a těžko je dostaneme zpět,“ poznamenal Jiří Kuchyňka z odborů jablonecké společnosti BusLine.
Zdroj:
Janni Vorlíček, Teplický deník
Má to dvě strany. Na tu první, je veřejné tajemství, jak Arriva šikanuje své zaměstnance, na stranu druhou – proč tam ti řidiči pracují, když se jim tam nelíbí?