Doprava Ústeckého kraje aneb čím budeme od roku 2015 jezdit?

logo Doprava Ústeckého kraje (2015)

V úvodu je potřeba říci, že v linkových autobusech Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) se sníží různorodost, se kterou se setkáváme dnes. Dopravce musí nyní splňovat jen stáří vozidel a určité procento musí být s bezbariérovým nástupem nebo vybaveno klimatizací. Vše ostatní je na uvážení dopravce, takže kvalita služeb není jednotná. Nová pravidla zvyšují nároky na dopravce, ale cestující získává jistoty v tom, co může od nabízené služby očekávat bez ohledu na to, kdo mu přijede. Nejedná se jen o čistotu ve vozidlech, ale také o další prvky.

Tak jak byla věnována pečlivá příprava tvorbě dopravního konceptu, stejné péče se dostalo i zadávání parametrů vozidel. Zástupci Ústeckého kraje navštívili nebo jednali se zástupci renomovaných výrobců autobusů, a mnohdy s metrem v ruce zjišťovali optimální kvalitativní parametry. Tato práce se vyplatila a přinesla své ovoce. Vozový park linkových autobusů DÚK bude u pěti smluvních dopravců tvořit v souhrnu více než 240 autobusů od čtyř evropských výrobců (tzv. základní vozidla), kteří splňují vysoké nároky Ústeckého kraje, ale i nejnovější ekologické limity.

Kontrola autobusů při výrobě - Listy Ústeckého kraje srpen 2014Při průzkumu vozidel ještě u výrobců.

Dostupnost pro každého
Lidé s omezenou pohyblivostí nebo na vozíku či rodiče s kočárky ocení nízkou podlahu, která se musí nacházet mezi prvními a druhými dveřmi. Druhé dveře navíc musí být široké 1 200 mm, vybavené vyklápěcí nájezdovou plošinou pro najetí vozíku, a musí se v jejich blízkosti nacházet plošina pro zaparkování. Protože se mnoho zastávek nachází na krajnici nebo u nízkého chodníku, jsou vozidla vybavena takzvaným naklápěním, kdy autobus na straně dveří klesne níže k vozovce.

Snadná informovanost
Žádné cedulky za okny. Digitální displej na okně již na příjezdu informuje o čísle linky a cílové stanici. Uvnitř vozidla LCD obrazovka cestujícího seznámí o aktuální i následujících zastávkách a poskytne informaci o aktuálním čase. Pamatováno je i na nevidomé prostřednictvím zvukového hlášení.

Informační panely - Listy Ústeckého kraje srpen 2014V autobusech budou vnitřní LCD panely.

Minimální kapacita vozidla
Při tvorbě dopravního konceptu se pamatovalo i na potřebnou kapacitu nabízených míst ve voze. Primárně se pamatuje na komfort, a proto kapacita vychází z počtu míst k sezení. Místa k stání jsou považována za nezbytné pro dopravní špičky a krátké jízdy. Dopravce má určenou minimální kapacitu autobusu na konkrétních linkách a cestující má tak jistotu, že spoj, kterým jezdí, bude obsluhován stejně velkým vozidlem každý den. DÚK bude zajišťována od menších po velkokapacitní autobusy, v žádném případě však mikrobusy dodávkového typu.

Komfort ve vozidle
Pohodlí uvnitř vozidla je nedílnou součástí kvality. Polstrovaná sedadla v autobusech DÚK budou mít opěradla s výškou min. 680 mm a opěrkou ruky minimálně ve směru do uličky. Podle možností konstrukce vozidla budou mít cestující k dispozici odkládací přihrádky s pevným dnem na příruční zavazadla. Asi nejvíce oceněnou novinkou bude povinná klimatizace prostoru pro cestující. Teplota se uvnitř vozu bude pohybovat podle ročního období od 18 °C do 26 °C. K teplotní stabilitě přispěje i jedna provozní novinka – režim celoplošného „výstupu na znamení“. Jestliže na zastávce nebude cestující a ve voze nikdo nedá signál řidiči k výstupu, autobus zastávkou plynule projede.

Hlídaní dodržení kvality
Na linkách DÚK se budou pravidelně objevovat kontrolní pracovníci a nedodržování nastavených povinností bude postihováno. Kontrolu budou moci částečně provést i cestující – buď přímo prostřednictvím telefonní linky na dopravce, která bude muset být v provozu po celý den od výjezdu prvního a zatažení posledního spoje, nebo formou stížnosti e-mailem nebo písemně. Identifikaci vozidla cestujícím usnadní evidenční číslo, které bude mít předělen každý základní vůz DÚK.

Výjimky z kvalitativních prvků DÚK
Částečné úlevy od některých výše uvedených pravidel budou mít takzvaná zálohová vozidla. To jsou autobusy, které nebudou pravidelně zasahovat do provozu, ale budou v pohotovosti pro případ poruchy či jiné mimořádné události a dočasně nahradí nepojízdný základní vůz. Další výjimkou jsou takzvané příměstské oblasti, kde dopravu nezajišťuje smluvní dopravce Ústeckého kraje, ale prostřednictvím spolupráce s městy dopravce MHD, konkrétně u Ústí nad Labem, Mostu a Litvínova. Zde s ohledem na jinak nastavené kvalitativní hodnoty nebudou „městští“ dopravci schopni splnit vysokou kvalitu Dopravy Ústeckého kraje a cestující se budou muset spokojit s nižší úrovní služby.

Autor:
Jan Maxa
Převzato z: 
Listy Ústeckého kraje
(krajské noviny)
ročník 13 / srpen 2014

2 komentářů

2 komentářů k Doprava Ústeckého kraje aneb čím budeme od roku 2015 jezdit?


  1. Chválení změn od roku 2015 je, pane Maxo, trapné. Většina toho, s čím jste přispěchali, je v Teplicích zavedeno minimálně osm let a vy to nyní likvidujete, především v dopravě Teplicka. Tak, jak Šulc zlikvidoval „kozí“ dráhu, zlikvidujete příměstskou dopravu pro Tepličáky. Dobré změny jsou možná pro Ústečáky, ale vytáhne-li Tepličák paty z města bude platit a platit. Zrušení osmadvaceti linek nahradíte přestupy na devíti linkách! Jak výhodné, že můžem přestupovat! A jistě to bude jen v určitých bodech, jak před třiceti lety. Časová jízdenka, která mi stačila téměř pro celý okres, bude mi platná pouze v T-cích a mimo město si budu muset každou cestu platit. Oddělili jste dopravu s obcemi, které měly spojení formou MHD již od devatenáctého století!!! To se zatím žádné změně nepovedlo. Jste géniové, jak získat peníze. Přeci musíte vědět kolik lidí dojíždí za prací, nákupy, kulturou, do školy a podobně z obcí do Teplic či naopak denně! A teď zavádíte systém, který mělo ČSAD! Neuvěřitelné!!!


  2. Moc pěkně vymyšleno´. V regionu, kde je nejvyšší nezaměstnanost v republice, se dá přednost dopravcům z jiných krajů. Přemýšlel někdo nad tím, že tady přijdou řidiči o práci? Např. pro oblast Mostecka a Chomutovska byl vybrán dopravce z Karlových Varů. Proč? To je nabíledni. Nabídl nízkou cenu. Kde se to projeví? No určitě na ceně pro koncového zákazníka, tedy obyvatele daného regionu a dále pak na platech zaměstnanců – řidičů. Těm je nyní nabízena mzda nižší, než mají dosud. Už nyní řidiči při odpovědnosti, kterou mají, nedosahují ani na průměrnou mzdu, která je statisticky uváděna. Je málo zaměstnání, kde člověk musí tak často procházet školeními, lékařskými kontrolami, ale i šikanou ať už ze strany samotných cestujících, ale často i ze strany kontrolních orgánů, třeba i z řad Policie, která často nemá ani poloviční znalosti z oblasti dopravy jako řidiči.
    Tak jsem zvědavá, kdy se projeví stará dobrá zkušenost, že laciná věc se v konečném důsledku prodraží. Nevím, zda je Ústecký kraj tak bohatý, aby mohl kupovat laciné služby!

Napsat komentář