Z dopravní společnosti Arriva Teplice odcházejí lidé. Firma totiž od příštího roku chystá snižování platů a zaměstnaneckých výhod. Argumentuje tím, že pro získání desetileté zakázky na autobusovou dopravu musela Ústeckému kraji nabídnout nižší cenu a musí proto šetřit na nákladech.
„Z původní představy o snížení mezd o 10 procent jsme slevili na 5 procent s tím, že zachováme týden dovolené, se kterým jsme počítali, že zkrátíme. Situace je taková, že už není kam ustoupit,“ vysvětlil jednatel Jan Gaisler s tím, že další zaměstnanecké výhody zkrátí o polovinu.
Počítá i s propuštěním zhruba 25 lidí. Někteří už ale od firmy odcházejí už teď. „Samozřejmě odchází, nebudu zastírat, že ne. Je to trošku problém,“ přiznává jednatel dopravní společnosti.
Získání krajské zakázky pod cenou odůvodňoval Gaisler snahou o zachování firmy a práce, tomu ale zaměstnanci nevěří. „Řidičů na autobus zase tolik není. Myslím si, že kdyby přišel ten nový dopravce, tak si zachová staré zaměstnance, kteří už mají linky v malíčku,“ říká řidička trolejbusu Lenka Ludvíková.
Sama snížení platů odmítá. Stejně jako většina zaměstnanců, kteří vstoupili do stávkové pohotovosti. Ruku nezvedli jen dva z nich.
„Můj názor je, že stávková pohotovost nebo stávka povede k zániku podniku. Vím, že se budu muset v příštích letech uskromnit o několik procent, ale pořád budu mít práci,“ vysvětluje svůj názor Petr Štaffen, který se se snížením mezd smířil.
Podnikové odbory budou prosazovat zachování platů i benefitů. „Mnohem důležitější je, jestli ti lidé budou mít z čeho žít. K čemu mi je práce, když nezaplatí moje výlohy s domácností? Argument je to hezký, ale pro většinu lidí je nevyhovující. To tu lidé jasně ukázali,“ tvrdí šéf odborů Martin Zarzycki.
Autor:
Český rozhlas Sever