Bionafta může být v dopravě ekonomicky výhodnější než fosilní paliva. Uvedla to dnes společnost Veolia Transport Teplice, která dva roky využívala ve svých 66 autobusech převážně čistou bionaftu. Za rok ježdění na bionaftu podle jednatele firmy Jana Gaislera společnost ušetřila zhruba pět milionů Kč. Nejde o zázračné palivo, za úsporami jsou neférová daňová zvýhodnění, reagoval Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).
Podle Louly lidé i u osobních aut stále častěji využívají daňových výhod biopaliv. U starších modelů mixují klasický natural s benzínem E85 obsahujícím 85% podíl biopaliva. Litr tohoto benzinu je až o desetikorunu levnější, protože jeho biologická složka je osvobozená od spotřební daně.
Počet aut, která jsou homologovaná pro používání tohoto paliva, je v ČR podle Louly zhruba 300. Zbytek uživatelů je používá ve vozidlech, která nejsou na takové koncentrace lihu stavěné. U nich může dojít k rozpadu měkkých materiálů v palivové soustavě a v nejhorším případě i požáru, varoval Loula, který je zároveň ředitelem jakosti paliv u Benziny.
„Žádné výrazné negativní vlivy jsme během provozu nezaznamenali,“ uvedl Gaisler. Připustil ale, že bylo nutné častěji měnit olejové filtry, které se působením biopaliva častěji zanášely. Ze stejného důvodu ve starších vozidlech nebylo možné v zimně topit, protože filtry ve vytápění jsou ještě citlivější a musely by se měnit každý den.
Biosložka se podle nařízení EU povinně přimíchává do nafty od září 2007 a do benzinu od začátku roku 2008. Přimíchávání má pomoci snížit emise skleníkových plynů, podpořit zemědělskou produkci a snížit závislost na dovozech paliv. Odpůrci namítají, že biopaliva škodí motorům i životnímu prostředí a že vytlačují z polí potravinářské plodiny. V ČR je povinnost do nafty přimíchávat sedm procent biopaliva a do benzinu pět procent.
Autor:
www.enviweb.cz