‚‚Autobusy teplické MHD jsou poháněny emulzní naftou, ekologickým palivem, které podniku v nákladech šetří mezi 4 až 5 korunami na jednom litru pohonných hmot.
Novinku zavedla Veolia Transport Teplice s.r.o. mezi provozovateli veřejné dopravy jako první v Ústeckém kraji. „ Doufali jsme, že ušetříme více,“ podotknul ekonomický ředitel firmy Jan Gaisler. „ Ovšem při současných nárůstech cen pohonných hmot jsme alespoň dosáhli toho, že jsme na nákladech loňského roku.“ Palivo je zařazeno do kategorie ekologických, které nejsou zatíženy spotřební daní. Přechod na moderní pohonné hmoty mohou přivítat cestující, společnost nebude minimáně do konce roku přistupovat k změnám cen jízdného. Emulzní nafta je tankována do 57 autobusů firmy.
Jedná se o směs minerální nafty a vody, která vhodná pro nízkootáčkové dieselové motory. Natankování do osobního vozu by způsobilo zadření vstřikovacího systému a zničení motoru, palivo má jiné technologické vlastnosti. „Tankování obstarávají proškolení pracovníci. Začali jsme ho testovat v zimě a v současné době ho denně spotřebujeme kolem 4 tisíc litrů,“ připojil podrobnosti Miloš Gaisler, technický ředitel VT Teplice.
Ekologické palivo se na první pohled od běžné nafty liší, nejvíce připomíná nazelenalé zahuštěné kondenzované mléko. Společnost ji skladuje v nádrži s obsahem 25 tisíc litrů, jejich náplň do Teplic dováží z Prahy v cisterně jednou týdně. „Museli jsme se vyrovnávat s tím, že řidiči emulzní palivo odmítali. Režim startování autobusu je jiný a je nutná také jiná jízda. Vozidla mají vyšší spotřebu, v průměru o 4% až 6%, lidově řečeno, vůz tolik netáhne. Těžko se mění zavedené zvyky, ale v současnosti už žádné problémy neočekáváme,“ popsal Miloš Gaisler testování, které bylo zahájeno před vánocemi v loňského roku.
Napiš komentář